Lichaam in transformatie, een gids voor omgaan met verandering door veroudering

omgaan met veroudering

 

“Ineens heb ik niet meer dezelfde maat kleding als vroeger, ik slaap niet meer goed, ik ben na een avondje met alcoholische drankjes veel brakker dan voorheen, ik begin uit te dijen, ik heb meer rust nodig om te herstellen dan vroeger, ik krijg rimpels en grijze haren, die zere knie blijft me maar kwellen…”.

De lijst van voorbeelden van wat je zou kunnen opmerken aan je lichaam lijkt eindeloos.

 

Het overkomt iedereen, niemand op aarde behoudt 40 jaar lang hetzelfde jeugdige lichaam.
Veel mensen hebben daar moeite mee. Loop jij hier ook tegenaan, lees dan verder. Ik leg je uit welke punten van belang zijn, waar jij invloed op hebt en hoe je uiteindelijk vrede kunt hebben met hoe het is.

 

1. Gewichts- en lichaamsveranderingen en diëten

 

Er is wel een verschil tussen de natuurlijke verouderingsverschijnselen en het ongewild zwaarder worden. Met het eerste krijgt ieder mens te maken.
Ongewild zwaarder worden overkomt niet iedereen, maar wel een grote groep mensen. Deze mensen zoeken hun heil vaak bij diëten. Diëten werken op korte termijn meestal wel (we kunnen vast allemaal zorgen dat we door een willekeurig dieet over twee weken een kilo lichter zijn). Het langetermijneffect van diëten is helaas veel minder succesvol: op den duur kom je na elk dieet wat kilo’s aan. Als we drie jaar na ons dieet weer het gewicht in kaart brengen, zijn we allemaal een paar kilo zwaarder dan nu, voor aanvang van het dieet.
Lijnen en diëten zijn daarom geen goede oplossing voor ongewilde gewichtstoename. Maar wat helpt dan wel?

 

 

2. Invloed van voeding en beweging op gewichtstoename

Voldoende bewegen en een gezond voedingspatroon hebben zowel op veroudering als ook op het gewicht een positieve uitwerking.
Maar als je niet wilt diëten, hoe moet je dan door voeding invloed uitoefenen op je gewicht?

Het klinkt best suf, maar door een regelmatig en gezond eetpatroon zorg je voor voldoende energie, een gelijkmatige bloedsuikerspiegel en een optimaal lopende verbranding. Door lang niet of te weinig te eten, loopt de vetverbranding niet soepel en krijg je soms enorme trek. Dat zijn juist de momenten waarbij je makkelijk gaat snaaien. Het lichaam moet op zo een moment brandstof hebben, wat je hoofd er ook van vindt (Ik wil nu niet eten, maar mijn lijf moet nu deze chocolade/frikandelbroodjes/koeken/chips hebben). Door een regelmatig en gezond eetpatroon met vooral onbewerkte producten voorkom je dit soort snaaibuien. Klik voor meer informatie over afvallen en gezond eten op de link van het het voedingscentrum.

Als je verzadigd bent is het ook makkelijker om verleidingen te weerstaan.
Wie ook op een zeer leesbare manier fabels en feiten over voeding uitlegt, is prof. dr. Martijn B. Katan. Klik op de link van zijn website om verder te lezen:

Website Martijn Katan

 

‘Het voedingskompas’ (De twaalf belangrijkste regels volgens de wetenschap om weer gezond, slank en jong te worden) van Bas Kast is een eveneens goed leesbaar, informatief boek over hetzelfde onderwerp.

Door op je voeding te letten kun je in elk geval voorkomen dat je al te gemakkelijk kilo’s aankomt.

Hetzelfde geldt voor beweging.
Zorg dat jij regelmatig beweegt en niet te lang stil zit.
Voor meer informatie hierover kun je hier klikken op de link naar de  website van de overheid of op die van het kenniscentrum sport en bewegen.

Hulp vragen als je zelf niet weet hoe je aan je beweging komt (omdat je een fysieke beperking ervaart of simpelweg omdat je niets kunt bedenken dat je leuk vindt om te doen) kan enorm helpen. Gelukkig zijn op veel plekken wel fysiotherapeuten, personal trainers, beweeg- en leefstijlcoaches actief.

Kijk voor inspiratie hier naar een inspirerend bedrijf.

Voor meer hulp kun je ook kijken op de site van portalfitopjouwmanier

 

3. Veroudering afremmen

Kun je door voeding ook het verouderingsproces beïnvloeden? Arts en onderzoeker Kris Verburgh heeft hier een boek over geschreven: Veroudering vertragen.
Op zijn website kun je al kennis maken met zijn gedachtegoed. Wat ook in zijn boeken heel belangrijk is: vermijd vooral complexe, langzame koolhydraten, snelle suikers en bewerkte producten. Dit helpt bij afvallen en ook bij het vertragen van veroudering. Dit is ook wat in het boek “Het voedingskompas” van Bas Kast het resumé is.

Klik hier voor de Website van Kris Verburgh

De harde realiteit is helaas: veroudering kun je niet voorkomen, niet met crèmes of pillen, wat de producent ook beweert. Je kunt het een klein beetje vertragen door de net genoemde leefstijlaanpassingen. Maar op sommige dingen heb je geen invloed, zeker niet op ziekte en fysieke beperkingen.

 

4. Omgaan met ziekte en beperking

Als je lijf versneld door ziekte verandert, is dat zowel lichamelijk als psychisch een uitdaging. Ziekte en beperkingen kunnen praktische problemen met zich meebrengen. Zoals je het altijd deed lukt het nu niet meer.

Dit vergt dat je een nieuwe manier vindt om te doen wat je wilt doen. Soms is de impact groot: je kunt niet meer autorijden, je moet verhuizen, je werk lukt niet meer.
Het vraagt veel tijd en creativiteit om je daaraan aan te passen. Daarnaast speelt tegelijk de emotionele impact een rol: je voelt allerlei gevoelens die met deze nieuwe situatie te maken hebben. Misschien ben je verdrietig, boos, overrompeld, lam geslagen, in shock, wanhopig.

 

Wat je ook voelt: het is belangrijk om je toe te staan om te voelen.
Leren voelen is uiteindelijk de eerste stap naar acceptatie. Dit proces kost veel tijd en blijft een zoektocht, soms elke dag opnieuw.

Heb je hier hulp bij nodig? Plan dan een gratis, vrijblijvend gesprek met mij in.

 

5. Slotgedachte: omhelzen van verandering

We kunnen veel dingen niet veranderen. De cellen van het lichaam worden elke dag een dagje ouder, ook als de plastisch chirurg de rimpels weghaalt door de huid weer strak te trekken. Je kunt oneindig energie stoppen in het verdoezelen van het ouder worden. Sommige aandoeningen zullen nooit meer weggaan, je moet leren leven met deze beperking.
Dit klinkt als heel slecht nieuws. Je kunt het echter ook omdraaien:
In het licht van veroudering en de uitdaging van ziekte ontvouwt zich een uniek levensverhaal. De drempels en obstakels die wij tegenkomen zijn maar één kant van de medaille. Er zijn tegelijk ook momenten van onverwachte schoonheid en veerkracht. Als jij je er bewust van bent dat het niet vanzelfsprekend is dat jij er nog bent, kun je je focus ook verschuiven. Let niet alleen op wat je kwijt bent en wat minder wordt, maar erken ook wat je elke dag opnieuw zou kunnen ontdekken: de wijsheid en inzichten die je dankzij jouw levenservaring hebt opgedaan, de kracht om te kunnen genieten, het vermogen om schoonheid op te merken, de kunst om lief te hebben en vreugde te vinden in de eenvoudige, kleine kostbare momenten van ons leven.

 

Niet veroudering en zieke maken jou tot wie jij bent, maar de manier hoe jij ermee omgaat: als jij deze uitdagingen integreert in je leven, maakt dat jou een prachtig mens, met de schoonheid en wijsheid die ziekte en veroudering ook met zich meebrengen.

 

Heb je het hier toch moeilijk mee? Bekijk hier mijn website of neem vrijblijvend contact met mij op: Ja, ik wil graag contact!

De blogs over zien eten doet eten, over de meest gemaakte fouten bij afvallen, over emotie-eten en over te dieet-georiënteerd eten interesseren je misschien ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *