Na de Maagverkleining – een Psychologische Reis naar Tevredenheid

psychische problemen na de maagverkleining

 

 

Ik spreek veel mensen met een maagverkleining. In deze blog neem ik je mee in wat ik daarbij tegen kom, vertel ik het verhaal van Elise en geef ik je ook wat tips mee. Deze tips zijn ook van toepassing wanneer je geen maagverkleinin hebt (en ergens ontevrden bent met jezelf).

De maagverkleining (gastric sleeve of gastric bypass) is momenteel de enige duurzame oplossing tegen een grote mate van overgewicht.

Met een maagverkleining kun je 30% van je gewicht verliezen.

Wat is een maagverkleining?

Bij een maagverkleining maakt de chirurg de maag kleiner. In het geval van de gastric sleeve wordt de restmaag vervolgens verwijderd. Er blijft een smalle maag over in de vorm van een banaan.

Het voordeel van deze ingreep is dat er maar zeer weinig in de maag past.

In het geval van de gastric bypass wordt de maag ook kleiner (ter grootte van een kiwi), maar wordt ook een deel van de darm overgeslagen doordat de dunne darm direct aan het kleine voormaagje wordt gekoppeld. Daardoor wordt het eten niet helemaal verteerd. De restmaag blijft in het lichaam en produceert nog verteringssappen. Deze sappen bereiken het voedsel pas verderop in de darm.

Het voordeel van deze operatie is tweeledig: ten eerste past er minder in de maag, ten tweede wordt een deel niet meer verteerd.

Mocht je nu al vragen hebben over deze operaties, kijk dan op een betrouwbare site zoals de Nederlandse Obesitaskliniek of op de website van Thuisarts.

Leefstijlaanpassingen na de maagverkleining

Na de maagverkleining moeten mensen hun leefstijl behoorlijk aanpassen. Je moet zeer goed kauwen, anders blijft het eten makkelijk in de slokdarm hangen (de vastloper).

Je moet ook niet tegelijk eten en drinken, er moet ongeveer een half uur tussen zitten. Omdat de maag zo klein is, is het belangrijk dat je 6 eetmomenten op een dag hebt: 3 hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes.  Levenslang zijn er hoog gedoseerde vitamine preparaten nodig omdat je niet alle voedingsstoffen via de voeding binnen kunt krijgen.

Je verliest na de maagverkleining helaas niet alleen vet, maar ook spiermassa. Dat is natuurlijk niet wenselijk. Daarom is het van groot belang dit door leefstijlaanpassingen te minimaliseren. Daarbij zijn twee dingen onmisbaar: krachttraining en eiwitinname.

Psychologische aspecten zoals leren voelen, grenzen stellen en zichzelf hoger op de prioriteitenlijst spelen bij veel mensen een rol. Soms zijn het ook hele oude oordelen die men in zijn eigen opvoeding kreeg die nog steeds pijn doen.

Ter illustratie deel ik het verhaal van Elise met jullie. Aan het einde geef ik je 7 tips mee hoe je hiermee om zou kunnen gaan.

Ervaring na de maagverkleining

Zij zit in mijn spreekkamer, de maagverkleining is al 4 jaar geleden. Ze is goed afgevallen van een BMI van 45 naar nu 33, maar toch knaagt de onvrede.

Als ik puur naar de cijfers kijk heeft zij het fantastisch gedaan.

Maar Elise lijkt niet zo blij.

Zij is zelf ontevreden over wat zij met de maagverkleining heeft bereikt, zij vecht nog tegen haar postuur en wil graag nog meer afvallen.

Hoge verwachtingen en de bittere realiteit

‘Ik had gehoopt dat mijn benen veel slanker zouden worden, maar ze zijn nog steeds behoorlijk dik, ik heb er dagelijks last van…’ opent zij het gesprek.

Zij wordt op het voetbalveld, als zij naar de training van haar dochter kijkt, nog regelmatig nagekeken. Elise veegt een traan uit haar ooghoek. Bekeken worden voor iets als overgewicht voelt ontzettend vervelend. De maatschappij heeft er een snoeihard oordeel over. Men vindt dat elk pondje door het mondje gaat, dat het overgewicht daarom de schuld van de betroffen persoon zelf is.

De oorzaak van overgewicht is alleen veel complexer. Er spelen zoveel processen tegelijk een rol: aanleg, een hormonale disbalans, medicatiegebruik, verstoord honger- en verzadigingsgevoel (juist door het vele lijnen), de aanwezigheid van ongezond eten waar je ook kijkt, de genen, armoede, stress, slaapgebrek – het kan allemaal bijdragen aan overgewicht.

De negatieve blik….

Terwijl zij al veel winst geboekt heeft, ligt Elise’s focus op het negatieve, de zaken waar zij nog ontevreden over is.

Zij kan zonder problemen uitgebreid beschrijven wat nog beter zou moeten worden aan haar postuur. Zij heeft er zelf ook veel oordelen bij zoals ‘wat stom van mij’ en ‘ik ben wel een sukkel dat ik dat niet kan’.

Daarom wil ik haar focus verschuiven naar de dingen die wel goed zijn in haar leven. Ik vraag haar om vanaf nu bij te houden wat zij aan aangename ervaringen heeft. Alle positieve momenten zijn hierin helpend, hoe klein dan ook. Ook alles waar zij dankbaar voor is hoort in deze notities.

 

Het doet haar goed, focussen op dat wat nu al goed is. Zij kan veel noteren: het compliment van haar leidinggevende, de grappige ontmoeting in de supermarkt, het gezellige uitje met haar jongste dochter, de lieve woorden van haar man.

We vinden nog iets waar een mens heel blij van wordt: een ander helpen.

Elise had een keer de man achter haar in de rij bij de kassa uit de brand geholpen. Hij kwam 20 cent tekort bij het afrekenen en wilde het kattenvoer al terugleggen toen Elise aanbood het resterende bedrag voor hem te betalen.

De man was dankbaar, maar juist het blije gevoel van Elise was gigantisch. De rest van de middag voelde zij zich immens blij.

Dit effect op de gever noem je helpers high. Als je zelf blijer wilt worden kun je dus ook iets aardigs doen voor een ander.

Wat wordt eigenlijk allemaal nog beter als je verder afvalt, vraag ik voorzichtig.

“Op mijn werk voel ik me soms ongemakkelijk wanneer ik fysiek zware dingen moet doen. Ik heb het idee dat de patiënten naar mij kijken en denk dan meteen weer aan vroeger. Bij ons thuis was slank zijn heel belangrijk. Mijn moeder heeft altijd gelijnd en vergeleek mij met slanke vriendinnetjes. Volgens mijn moeder waren ze beter op school -zeker met het gymmen- omdat ze beter waren in lijnen.”

Ik zie het verdriet in haar ogen. De oude boodschap ‘je bent pas oké als je succesvol kunt lijnen en nog slanker wordt’ werkt tot op de dag van vandaag door.

 

…. veranderen in een positieve invalshoek

“Elise, klopt het eigenlijk dat jij succesvoller was geweest als jij slanker was geweest?”

Ze denkt even na. Dit verhaal is haar haar leven verteld, zij heeft het ook zichzelf wijsgemaakt. Het kost haar even wat moeite om dit in twijfel te trekken.

“Ik heb mijn man ontmoet, ben ermee getrouwd, heb mijn baan gevonden, twee prachtige kinderen gekregen, heb veel dierbare vriendschappen… Nee, objectief bekeken ben ik niet onsuccesvol geweest door mijn postuur.”

Wat fijn dat zij dat kan zien. En toch zit ze nu in mijn spreekkamer omdat ze ergens denkt dat haar leven beter zou worden als zij nog meer af zou vallen.

Het verlangen naar een nog lager gewicht is geworteld in haar jeugd. Elise zal moeten leren dit oude verlangen los te laten. Dit is een rouwproces dat tijd kost. Elise beseft het nu ter plekke. Het geeft haar rust om te weten dat ze dit niet snel hoeft ’te fixen’, dat ze geduld mag hebben met haar proces.

Te veel denken, te weinig voelen

Elise zit grotendeels in haar hoofd, zij is beter in denken dan in voelen. Het is een grote uitdaging voor haar om meer te voelen.

Als je van controle houdt en veel in je hoofd bent, is dat best een grote klus. Elise wil zeker graag controle houden (meten is weten!) en kan daarom niet goed voelen. Calorieën tellen is voor haar makkelijker dan voelen of ze nog meer honger heeft of al verzadigd is. Zo eet zij wat op de planning staat zonder zich af te vragen waar haar lichaam op deze dag behoefte aan heeft. Zij weegt de ingrediënten van haar warme maaltijd nog af uit angst te veel te eten. Maar de ene dag is de andere niet, zeker bij een fysiek zwaar beroep of mensen die veel sporten. Soms heeft je lijf meer nodig.

Leer voelen, is mijn advies. Verdiep je in intuïtief eten om je lijf niet te kort te doen.

Als leren voelen een grote beproeving is, haal dan hulp. Een haptonoom kan juist hierbij goed ondersteunen. Elise vindt dit een fijne tip. Zij wil op zoek gaan naar een haptonoom in haar woonplaats.

Elise weet ook van zichzelf dat zij dingen vaak te groot maakt. Wat eerst een kleine hobbel is, wordt een gigantische beer op de weg. Daarom spreken we af dat zij nu in het moment blijft met haar aandacht: tijdens het douchen let zij nu op het water op haar huid, tijdens het afwassen voelt zij het warme water aan haar handen, bij het wandelen ademt zij bewust de de frisse lucht in, ruikt zij de geuren van het seizoen en luistert zij naar geluiden van de natuur.

Ook dit helpt om uit haar hoofd te komen en meer te voelen.

In het volgende gesprek hoor ik dat er al veel winst geboekt is:

Zij is aandachtiger in het dagelijks leven, bouwt korte momenten in om even stil te staan bij zichzelf. Zij heeft ook al een keer het sporten verzet omdat ze voelde dat haar lijf erg moe was. Wat heeft zij vel goede stappen gezet, laat ik haar weten.

Stoppen met vermijden

Daarnaast komt zij uit haar comfortzone door het thema ‘ongemak met mijn postuur’ te delen met een paar mensen. Wat een goede stap!

Wees open over wat je kwelt, dan neemt de lading ervan af.

Elise is ook voor het eerst in jaren met haar kinderen naar het zwembad gegaan.

Dat was een grote overwinning. Al jaren gebruikte zij smoezen om niet mee te hoeven (mama houdt er gewoon niet zo van, mama kan niet goed tegen chloor etc.). Eigenlijk was het haar schaamte die haar weerhield. Het bleek nu een mooie ervaring, de kinderen waren blij dat ze mee was en in het water had zij ook nog een heel leuk gesprek met een andere moeder. Nare ervaringen had zij niet opgedaan. Het was een verademing om dit op te merken.

Welke tips kan ik jou nou meegeven door de ervaringen van Elise?

7 Tips voor deze psychologische reis naar tevredenheid met jezelf

  1. Kijk juist naar wat goed gaat! Noteer alle fijne ervaringen, hoe klein dan ook.
  2. Verras een ander met een goede daad
  3. Oude verlangens loslaten is een rouwproces. Geef jezelf tijd hiervoor.
  4. Luister naar je lichaam en eet intuïtief.
  5. Zoek hulp (bij en psycholoog of haptonoom)
  6. Houd je aandacht in het hier en nu (mindfulness)
  7. kom uit je comfortzone! Deel je geheim (vertel een dierbare over waar je mee worstelt), doe iets dat je al lang vermijdt zoals een zwembadbezoek.

 

 

Klik op de link als je meer wilt weten over intuïtief eten, haptonomie, of aandacht in het hier en nu. 

Je kunt ook kijken wat ik aanbied over begeleiding na de maagverkleining of een negatief zelfbeeld.

Het proces van Elise is nog niet klaar. Maar zij heeft grote stappen gezet richting een tevredener leven met haar lijf. Haar weg is niet makkelijk.

Juist daarom vind ik haar ontzettend succesvol.

 

Soms word ook duidelijk dat je sommige dingen niet meer zult bereiken. Dat gaat gepaard met een rouwproces. OM dit ook een positieve draai te kunnen geven heb ik er ook een blog over geschreven.

 

 

 

2 reacties op “Na de Maagverkleining – een Psychologische Reis naar Tevredenheid”

  1. Sofie avatar
    Sofie

    Mooi geschreven! Wijze woorden voor elk mens, los van obesitas. Ga zo door!

    1. Marion Wolf avatar

      Dank je wel, Sofie. Dit zijn inderdaad universele thema’s die niet alleen voorkomen bij obesitas of een maagverkleining.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *